اساس روزه مسیحی از برنامه زن امروز

قبل از هر چیز متعهد شوید: روزه تعهدی است بین شما و خداوند. بنابراین برنامه ریزی کنید و قصد روزه گرفتن داشته باشید. یک روز و زمانی رو که می خواهید روزه بگیرید مشخص کنید و بعد نسبت به تعهدتون وفادار بمونید. چون معنای روزه گرفتن واقعأ فقط این نیست که غذا نخوریم، بلکه همچنین یک ضیافت روحانی برای صمیمیت و همدلی با خدا هست، پس بهترین کار اینه که برای یک روزی که می دونید وقت اینو  دارید که در خلوت خودتون با خدا باشید، برای روزه گرفتن برنامه ریزی کنید. ( برای مثال، برای یک روز کاری برنامه ریزی نکنید.)

روزه گرفتن را با مقدار کم شروع کنید: اگر روزه گرفتن برای شما کاملأ تازگی داره و قبلأ روزه نمی گرفتید، نخوردن غذا رو با مقدار کم شروع کنید. اول با یک وعده غذانخوردن شروع کنید و زمانی رو که قبل از روزه گرفتن صرف غذاخوردن می کردید، حالا به خواندن دعا، انجیل و عبادت اختصاص بدین. بعد می تونید روزه گرفتنتون رو به دو وعده غذا نخوردن افزایش بدین. بدین ترتیب که روزه تون رو مثلأ امروز بعد از صبحانه شروع کنید تا فردا صبح قبل از صبحانه. یا می تونید قبل از شام خوردن شروع کنید و تا شب بعد قبل از شام، ادامه بدین.

راحت باشید:  خودتون رو گرفتار قوانین روزه نکنید. هیچ فرمول دقیقی برای روزه گرفتن وجود نداره. نگران این نباشید که انجام دادن چه کارهایی مجاز هست. روزه تعهدی بین شما و خدا هست و برای این طرح ریزی شده که رابطه شما رو با خداوند قوی کنه. بنابراین هر رهنمودی در این زمینه برای اینه که این هدف محقق بشه. در کتاب مقدس، مفهوم عادی روزه این  هست که از خوردن غذا( نه آب) برای دوره های زمانی متفاوتی خودداری کنیم. در نظر بگیرید که چه مواردی رابطه شما رو با خدا پربارتر می کنه و درباره اینکه مجاز به انجام چه کارهایی هستین یا نیستین، نگران نباشید.

با دیگران روزه بگیرید: با وجودی که روزه، موضوعی بین خدا و شخص هست، (انجیل متی  6:18)، همچنین می شه که بصورت گروهی انجام بگیره.( کارهای رسولان 13:3). در جوامع مختلف فرصت هایی وجود داره که مردم می تونند با هم روزه بگیرند. (دوم تواریخ 20:3،  کارهای رسولان 12:23). شما می تونید با دوستان مسیحی یا همسرتون روزه بگیرید تا هم مشوق همدیگه برای روزه گرفتن باشید و هم احساس مسئولیت برای انجام اینکار پیدا کنید.

انواع دیگر روزه را هم می توانید جایگزین روزه غذایی کنید:  روزه غذایی کار بسیار مهمی هست، چون نشون میده که چطور با روزه گرفتن، می تونیم بر یک غریزه طبیعی که ما رو کنترل می کنه، غلبه کنیم. اما روزه گرفتن همیشه شامل خودداری از غذا خوردن نمی شه، ما می تونیم به نیکویی از طریق روزه، جلوگیری کنیم از هر غریزه ای که نسبت به رابطه ی  ما با خدا رقابت می کنه.  بنابراین خودداری از تماشای تلویزیون یا اینترنت که مدت زمان آن از قبل تعیین شده باشد، نوع دیگری از روزه هست که درست و برحق است.

هشیار باشید: توجه داشته باشید که روزه گرفتن، برای بعضی از بیماری ها خوب نیست و استرس های بی موردی به بیمار تحمیل می کنه و احتمالأ آسیب و صدمه به بیمار می زنه. از جمله:  بیماریهای کبدی و کلیوی مزمن و یا دیابت. لطفأ اگر مبتلا به هر نوع بیماری شدید و مزمن هستید، قبل از گرفتن روزه طولانی مدت، با پزشک خودتون مشورت کنید.

بیان دیدگاه