پرسش شماره ۲ : آموزه تثلیث چیست؟

آموزه تثلیث در ایمان مسیحی به چه معنی می باشد

11 Responses to پرسش شماره ۲ : آموزه تثلیث چیست؟

  1. نحمیا می‌گوید:

    مبنی ایمان مسیحی چیست ؟ آیا اعتقادنامه ها و الهیات متعدد مسیحی یا کلام زنده و همیشه جاوید خداوند؟ بررسی ریشه های تعلیم تثلیث در الهیات و اثبات غلط یودن تعلیم تثلیث . با ما همراه باشید در انجمن سایت تخصصی تعلیمی—— .

    • mohabattv می‌گوید:

      با عرض سلام بر شما دوست عزیز
      خدا را شکر برای وجود شما و توجه شما.
      دوست عزیز بجهت اینکه شبکه محبت به تعالیم کلیسای تاریخی معتقد و وفادار می باشد به همین جهت آنچه که ازاین شبکه تعلیم و ارایه می شود می بایست منطبق با اصول اعتقادات اروتودکس مسیحی باشد. به همین منظورچون لینک وب سایتی را که شما در پیغام منظور داشتید با اعتقادات این شبکه بخصوص در زمینه تثلیث مغایرت کامل داشت بنابراین این لینک در وب لاگ محبت فعال نمی باشد . اما شما را تشویق می کنیم که سوالات خودتان را در این زمینه مطرح کرده و حتی آنها را بر روی این وب لاگ اعلام کنید تا در آینده پاسخ آنها از همین وب سایت داده شود. به هرحال از مشارکت شما بسیار خشنودیم. خداوند شما را برکت دهد

  2. نحمیا می‌گوید:

    با توجه به اینکه مسیح گفت : » اما از آن روز و ساعت هیچ کس اطلاع ندارد حتی ملائکه آسمان جز پدر من و بس . » (متی 24 : 36) این آیه برای ما دو سوال مهم به وجود می آورد : مسیح گفت در آسمان پدر من می داند و بس . و بر طبق آموزه تثلیث روح القدس شخص جدایی از پدر می باشد و با او مساوی است و این مسله یعنی اگر روح القدس و پدر یک نباشند پس در نتیجه روح القدس هم از بازگشت مسیح بی اطلاع است پس نمی تواند با پدر مساوی باشد . و سوال دوم : اگر پسر در ذات الهی خود شخص جدایی از پدر باشد پس او نیز به عنوان خدای پسر بی خبر خواهد بود . مشابه آیه فوق الذکر در اعمال باب 1 آیه 7 نیز مشاهده می شود . برادر گرامی با توجه به اعتقاد شما به تثلیث و معرفی سه شخص مجزا پاسختان به این آیات چیست؟

    • mohabattv می‌گوید:

      سلام بر شما
      تشکر بابت سوال عالی که مطرح فرمودید. پرسشی که از آیات فوق برای شما پیش آمده است مخصوصأ سوال دوم در درک و فهم شخصیت مسیح و ذات او نهفته است. آموزه ای که کلیسای مسیح برای مدتهای طولانی جهت فهم آن در چالش بود ولی در شورای کلسدان به فیض خداوند به پاسخی واضح و روشن و تعریفی مشخص از این مسله رسید. در ویدیوهای بعدی در این مورد صحبت خواهد شد که چگونه فهمیدن شخصیت مسیح در قالب بعد زمان و فضا می تواند این مسئله را برای ما روشن سازد. و اما در مورد سوال اول شما باید بگویم که دلیل بوجود آمدن چنین پرسشی تحلیل ناردست آیه و معنی خارجی در متن کتاب مقدس بجای استخراج معنی واقعی آن می باشد. در اصطلاح عمل تفسیر کتاب مقدس
      Hermeneutic
      به جای اینکه معنی اصلی را از متن کلام استخراج کنیم
      exegesis
      معنی خارجی و مفروضات شخصی و گاهأ غیر کتاب مقدس را در متن جای می دهیم
      isegesis
      و چنین برخوردی با کتاب مقدس نتیجه ای جز فرم و شکل دادن تعالیم ناردست نمی دهد. یکی از مشکلاتی که کیلسا با آرینیزم و مودلیزم در طی تاریخ داشته است چنین برخورد اشتباهی با این آیات بوده که هم الوهیت عیسی را زیر سوال برده و هم آموزه تثلیث را به غلط رد کرده است

  3. ماريه می‌گوید:

    با سلام
    من آموزه تثليت را مطالعه كردم ولي براي من قابل هضم نيست ؟ يعني در مسحيت سه خداوند پرستش مي شود خداي پسر / خداي پدر / خداي روح القدس
    گمان نمي كنيد كه اين موضوع با توحيد منافات داشته باشد ؟

  4. پیام می‌گوید:

    ماریه عزیز
    درک این مطلب جندان پیچیده نیست. من پدری دارم در قبد حیات من همسری دارم بسیار محبوب همچنین پسری دارم بسیار عزیز و دوست داشتنی ارتباط من با هر یک از این عزیزان بطوری متفاوت است ولی آیا من 3 نفر هستم؟ یا من همان پیام هستم ولی برای ارتباط با عزیزانم اسامی مختلف دارم بعنوان فرزند برای پدرم , همسر برای همسرم و همینطور پدر برای پسرم. امیدوارم که بتونم کمکی کرده باشم. خوشحال میشوم اگر سئوالی باشه جواب بدم.

  5. آسیه می‌گوید:

    سلام
    سوال من این هست که طبق تعلیم تثلیث کلمه جسم شد.مسیح وقتی جسم شد محدود به مکان بود.در یک زمان نمیتونست در چند جا حضور داشته باشد.آیا روح القدس نیز میتونه در جسم تجسم کنه؟این برای من قابل درک نیست.کلمه چه تفاوتی با دوشخصیت دیگه داره که میتونه در جسم محدود شه؟

  6. Mohammad می‌گوید:

    خدا در قرآن خطاب به مسیحی‌‌ها میگوید:

    آیا فراموش کردید که (حضرت) آدم و حوا هم هر دو از پدر و مادر زاییده نشدند. پس چگونه ادعا می‌کنید که چون عیسی پدری نداشت پس او پسر خدا است؟!!!!! (نقل به مضمون) ا

    و سپس میفرماید: راجع به عیسی غلو نکنید و او را خدا یا پسر خدا ننامید، او بنده‌ای از بندگان خدا بود که برای هدایت بشر فرستادم. (نقل به مضمون) ا

  7. One-God می‌گوید:

    اصلا منطقی‌ نیست اینکه: خدا کثرت وجود داره!!!
    هیچ دلیلی‌ هم برای این وجود نداره که خدا بخواد خودش رو فقط در سه ذات کثیر نشان بده. مگر خدا با یک ذات واحد مشکل و کمبود و عیبی داشته که بخواد این عیب و مشکل رو حل کنه و خودشو در سه ذات نشون بده ؟!! کمی‌ تعقل کنید

  8. maryam mariya می‌گوید:

    @ @
    !
    —————

پاسخی بگذارید

